söndag 21 januari 2018

Ylletröjor till mig!

När vintern började närma sig passade jag på att uppgradera garderoben med lite varna sköna ylletröjor!
Det första blev en v-ringad tröja, mönster från Ottobre 5/2016. Tyget är ett stickat ylletyg som jag köpte för något år sedan. Modelln var ganska enkel att sy, fållarna samt mitt bak och mitt framsömmen är sydda med rullfåll. Framstyckena är skurna på skrå så att tyget rullar in sig vid v-ringningen och ingen kastning behövs därför där. Den här tröjan blev genast en favorit, skön och lagom varm, v-ringningen lagom djup.


 Nästa tröja blev en annan från samma tidning, ganska lik med fållar och mitt framsöm sydda med rullfåll. Det skulle varit en söm mitt bak också men jag skippade den och klippte istället ett helt bakstycke. Kragen är lite högre och draperad. Jag hade en del trassel med att få till rullfållskanten i halsringningen snygg - overlockmaskinen ville inte riktigt samarbeta när jag skulle sy över den andra rullfållen. Tyget är svart, det ser lite blåaktigt ut på bilderna, och något tunnare än tyget till den första tröjan. Jag gillar att tröjan är lite längre, men har inte riktigt kommit överens med den draperade kragen, tycker inte att jag får den att ligga bra. Funderar på om den går att göra om till en mer "vanlig" draperad ringning.

Ett stickprojekt blev också klart!  Tröjan heter Bello och mönstret är från Joji Locatelli, finns på Ravelry. Den är stickad uppifrån och ner vilket gör att man inte behöver sy ihop något när man är klar utan bara fästa trådar, praktiskt tycker jag :) Garnet är en blandning av superwash ull och tussahsilke, köpt från Viola Schavon. Det är första gången på länge som jag stickade något med mönsterstickning och det var skoj, det gör att det inte blir så enformigt som att bara sticka slätstickning hela tiden - som dessutom blir bara räta maskor när man stickar på rundsticka.

 Det sammanfattar allt jag sytt och stickat under 2017 så nu kan jag börja skriva om det jag hunnit med att göra i år och mina planer för året - men det får bli i ett annat inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar