söndag 14 januari 2018

Lapptäcke nr. 5

Tillökning i släkten innebar nytt lapptäcke!
Denna gång valde jag en helt annan typ av täcke än de jag sytt tidigare som varit mer grafiska i formgivningen. Nu satsade jag istället på ett mer figurativt täcke, kunde nämligen inte motstå det söta täcket "Elephant Parade" från Sew Fresh Quilts.
Betydligt pilligare att skära till och så eftersom varje djurdel görs för sig och alla bitar sys ihop separat, inte som de jag tidigare sytt där jag främst sytt ihop remsor som sedan skurits till. Det gick ändå ganska snabbt, jag gjorde alla likadana block samtidigt så att det blev lite mer rationellt. Jag avvek lite från ursprungsmönstret, mitt täcke är något mindre än originalet.
Några av tygerna hade jag sedan tidigare, men några köptes speciellt för detta projekt. Baksidan är i bomullsflanell och täcket är stoppat med en bomullsvadd. De mindre detaljerna (djurögonen, grodmunnen och fågelbenen) är sydda med tät sicksack. Jag kviltade runt de olika figurerna och runt de olika färgfälten.






1 kommentar: