måndag 30 maj 2016

En hel hop pingviner

Jag hittade ett jättesött pingvintyg i babycord på Stoff & Stil som jag inte kunde låta bli att köpa. Det kompletterades med matchande blå och orange trikå och fick bli en laddning kläder till släktens småttingar.
Först ut ett sommarset till en tvååring, med halvlånga byxor och två t-shirts. Mönstren är från Ottobre Design - som väldigt mycket jag syr till barn. Byxorna har sneda fickor en bit ner på benen fram, men inga fickor bak, resår i midjan med bälteshällor och fuskgylf. Den blå t-shirten fick en orange detalj på axeln. Byxorna är från nr 3/2011 och tröjorna från nr 3/2013, båda syddes i stl 92.

Av pingvintyget som blev över sydde jag ett par haremsbyxor till halvårsdamen. Jag sydde stl 62 eftersom hon är ganska så liten, men eftersom sömnaden drog ut lite på tiden så var jag lite orolig att hon skulle ha vuxit ur kläderna redan innan hon fick dem, men så var som tur var inte fallet :)
Byxorna matchades med en orange body. Vid första försöket tänkte jag fel och fick en halsöppning som var minimal - insåg att jag lagt till sömsmån där som inte skulle ha varit. Det blev bättre när jag gjorde om det. Mönstren här är från Oktober igen, nr 1/2011 för byxorna och bodyn något äldre nummer.



Sen var dessvärre slut på pingvintyget, men jag hade lite annat tyg i gömmorna. Till sexåringen blev det därför två t-shirts, en i ett djurtyg fram - bakstycke och ärmar i blått, och en orange med blå rand så att han kan matcha lillasyster om man vill :) För dessa tröjor använde jag Ottobres standardmönster för t-shirts, stl 122.



 Avslutar med en livebild :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar