söndag 28 november 2010

Nytt till höstutmaningen

Det har inte gått så bra med höstutmaningen. Hela oktober gick till annat än att sy, men det så blir det ibland.

Jag har i alla fall fått klart detta set med en grå manchesterkjol och en vanlig svart tröja. Kjolen är sydd från ett grundmönster där jag har lagt till ett par fickor. Fickorna blev lite i minsta laget, men det får bli en lärdom till nästa kjol. Kjolen är också fodrad, det tycker jag brukar behövas på höst- och vinterkläder. Tröjan är i bomullsjersey med lite lycra. Mönstret är Ottobres grundmöster för toppar, det har jag använt förrut och är ganska så nöjd med, men jag funderar på om jag ska ta in den lite i midjan för jag tycker den blev lite bylsig. 


En klänning har det också blivit. Kanske i tunnaste laget för att egentligen passa i en höstutmaning, men färgerna är i alla fall lite höstiga. Tyget är en viscosejersey tror jag. Mönstret är eget efter grundmönster i boken Sew U - Home Stretch av Wendy Mullin, en av mina favoritböcker inom sömnad. Jag är riktigt nöjd med passformen på denna klänning, även om den blev lite smalare än vad jag hade tänkt mig från början.

 

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig att en höstkjol ska vara fodrad. Finns det något värre än en kjol som fastnar mot strumpbyxorna och kryper uppåt. Jag tycker att du har en snygg klassisk modell på din kjol. Den blir säkert väldigt användbar nu i vinter. Hoppas du får mer sytt i fortsättningen :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt, snyggt, snyggt!!!

    Vilken fin passform du fick på klänningen!

    SvaraRadera