lördag 17 juli 2010

Grå batiktunika

Det var länge sedan det blev något här! 

Nu har jag i alla fall sytt något till mig själv efter att ha sytt till andra under våren. En tunika i ytterligare ett kräppat batikmönstrat tyg från Stina Jakobsson, jag köpte det på symässan förra våren. Lite klurigt att sy i dessa kräppade tyger, eller kanske snarare att klippa ut delarna eftersom det är hopplöst svårt att hålla redan på någon trådriktning.

Mönstret är till största del ett tunikamönster från Burda 5/2009, men jag ändrade en del i vanlig ordning. I stället för att ha en infodring längs halsringningen så kantade jag med snedslå gjord av tyget, jag delade också på framstycket och gjorde slitsen fram i sömmen. Trumpetärmarna är som mönstret men flikarna i nederkant är det inte, den skulle vara hellång, man jag tyckte det blev för långt så därför kortade jag av den mitt fram och mitt bak. Det är svårt att få färgen på tyget bra, den är mer silvergrå än blå.



 Tyget töjer på sig ganska så mycket så när man har haft den på sig en dag så kommer den att se ut såhär istället:



Jag är ganska så nöjd med resultatet,  om värmen håller i sig så kan den nog bli använd en hel del. Det här får väl räknas som nr 2 i utmaningen, så jag har 10 plagg kvar att göra, dags att sätta fart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar