tisdag 8 juni 2010

Studentklänning - klar!

Den hann bli klar innan studenten, men det var inte många dagars marginal!



Mönstret jag använt är Simplicity 4070, men med några ändringar. Den allra viktigaste ändringen var att lägga till snörning bak. Det innebar också att jag flyttade dragkedjan till den ena sidsömmen, den behövde fortfarande vara kvar om hon skulle ha någon chans att få på och av sig klänningen utan påkläderska. Jag förlängde också livet mitt fram så att det blev V-format i nederkanten. Det gjorde att midjan blev lite mer markerad vilket var bra eftersom hon är ganska så rak i kroppen. Det var lite knöligt att få till vecken fram efter att ha gjort den livförändringen, men det blev nog ganska så bra till slut. Den sista ändringen var att korta av kjolen en del och också att korta den lite mer fram än bak.

Lite detaljbilder:





Jag blev nöjd med resultatet, och det viktigaste av allt är väl att studentskan verkar nöjd :)

Nu har jag sytt klart åt andra på ett tag, så nu ska jag ta tag i allt jag har planer på att sy till mig själv. Först ut blir nog omlottblusen som redan är tillklippt, sen ska jag försöka få till lite somrigare plagg, vi får se vad det blir!

Insåg också att bloggen firar 2-årsjubileum idag!

3 kommentarer:

  1. Wow vad fin. Jag hade aldrig vågat mig på att sy nåt så viktigt plagg till nån annan. Iaf inte utan att ständigt prova det på sin väntande ägare :-)

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Nervöst var det, speciellt när det drog ut på tiden och den blev klar så sent, men blivande studenter är väldigt upptagna och det var svårt att få till tid för provning ;)

    SvaraRadera
  3. WOW! Så fin klänningen blev, du är verkligen jättefin i den!

    SvaraRadera