måndag 23 juni 2014

Smurfigt!

Efter önskemål sydde jag en one-piece till en fyraåring, med namnet broderat längs med framkanten. I en härligt smurfblå färg som jag hade liggande i tyglådorna. Mönstret är, som oftast när jag syr barnkläder, från Ottobre (nr. 4/2012).
Jag gjorde några ändringar, framförallt ändrade jag så att inte dragkedjan gick ner på ena benet utan bara ner till grenen framtill, det gör att den ser lite "större" ut. Jag fodrade också luvan, dels för att få in mer vitt men också för att jag tycker att det är snyggare så helt enkelt :)
Namnet broderade jag längs med framkanten, med vanlig förstärkt raksöm. Det var lite svårt att få till de svängda bokstäverna som O och G, de raka var betydligt lättare. För att få till namnet snyggt kopierade jag det på mönsterpapper som jag sedan nålade fast på rätsidan av tyget och sen sydde rakt över. Det funkade bra när jag väl insåg att jag skulle skriva hela namnet på en gång och inte en bokstav i taget som skulle försöka linjeras upp ...
 Jag sydde storlek 104 vilket verkar passa ok, med lite växtmån. Eventuellt är benen lite smala, och sen hade det kanske varit snyggare med en resår i bensluten och inte mudd? Raglanskärningen gjorde också att namnet hamnade lite längre ner än vad jag hade tänkt och lite nära mitten, speciellt på benet. Något att tänka på till nästa gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar