tisdag 27 maj 2014

Randigt till sommaren

Förra året sydde jag ju en skjorta till maken i födelsedagspresent och eftersom den blev omtyckt och välanvänd så sydde jag en i år också :)
I år blev det en randig skjorta i lite grövre bomullskvalitet. Jag använde samma mönster som till den förra skjortan, från Burda nr. 3/2009)  Denna gång utan slejfar, extra detalj på framstycket och bröstficka så det blev en helt vanlig kortärmad skjorta.

Även den här är något bred över axlarna, jag måste se till att ta mått på honom så att jag har det nästa gång :) Passformen i övrigt är dock bra. Även kragen lyckades jag bättre med denna gång. Jag använde snedslå för att på ett smidigt sätt lägga upp den svängda fållen, efter ett tips härifrån. Det fungerade riktigt bra och blev snyggt.


Skjortan blev omtyckt och har blivit välanvänd redan, jag har lite andra tyger som också skulle passa bra till skjortor så det kanske blir fler framöver, men då ska jag försöka fila lite på passformen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar