söndag 1 mars 2015

Vintervitt

Ja, kanske inte riktigt vintervitt, snarare off-white. Eller är det egentligen samma sak?
En skjorta blev det första plagget för året, in ett viskostyg från Stoff och Stil. Mönstret är från Burda Magazine nr. 4/2011, modellen är nr.105, den finns också på Burdastyle.com.
Jag sydde en stl 38 med en FBA, tog bort bröstfickan.


En miss jag gjorde, eller som snarare var en miss i mönstret, var att den dolda knäppningen inte var en hel knäppslå, utan är på insidan av knäppslån. Jag insåg det först efter att jag klippt ut delarna och lät det vara så, men om jag skulle göra om den så hade jag fixat till det. Manschetterna har ingen knäppning utan ska vara öppna.
Jag är nöjd med resultatet men har inte använt den än. Stilen skiljer en del från vad jag brukar sy, lite ovant att sy i ett så pass slinkigt tyg. Jag sydde sidsömmar och ärmsömmar med fransk söm för att få en snyggare insida, en ny teknik för mig som inte var så krånglig som jag trodde.
Jag har också stickat en del, köpte lite garn på senaste Syfestivalen och har börjat sticka sockor som snart är klara - skoj med ett snabbt projekt. Jag har också lagt upp till och så smått börjat på en kofta, den stickas med stickor nr. 8 så det går också fort :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar