måndag 24 maj 2010

Lapptäcket i bilder

Här kommer nu lite bilder på lapptäcket, som äntligen har nått sin rätte ägare.

Så här blev det till slut:

 


 Täcket är helt maskinsytt och maskinkviltat. Tygerna till framstycket köpte jag på symässan i Älvsjö, jag kommer inte ihåg ifrån vilken av alla dessa quilt-butiker som var där. Baksidan är i flanell, köpt från tyg.se och vadden är en bomullsvadd köpt från Syrum Q. Det var jätteroligt att designa och sy, jag förstår att man kan fastna helt för att sy lapptäcken! Jag hittade en bra tutorial för att sy dessa "tumbling blocks" som gjorde det väldigt lättsytt, där man bara syr ihop remsor och sedan skär dem, dessa läggs sen ihop till rader som sys ihop. Jag kviltade sen i ihopsättningssömmarna, se detaljbilden nedan. Man ser också att jag skulle behöva vara lite mer noggrann för att få alla sömmar kant i kant och få sömmarna riktigt raka, men det blir nog bättre till nästa!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar